Co z tym Iron Squadem?

Iron SquadWielu z Was zapewne spostrzegło, że mijający rok nie był najlepszym w historii naszego zespołu. Wyraźnie zwolniliśmy tempo względem poprzednich lat, co ma związek z wieloma czynnikami, zwykle czysto prywatnymi. Będziemy bowiem uparcie powtarzać, że tworzenie fanowskich spolszczeń to nasze dodatkowe zajęcie na które nie zawsze znajdziemy czas. Jesień minęła jednak pod znakiem ulepszania tego, co sprawdzone i zmieniania tego, co szwankowało. Oczywiście, na miarę naszych możliwości czasowych.

No i nie wszystko na raz - lepiej zmieniać po trochu, mając pewność że wszystko zadziała, jak należy, niż ogłaszać jakieś wielkie cuda na kiju. Zresztą, już na początku tego roku próbowaliśmy w krótkim czasie wprowadzić wiele nowości, co udało się tylko w połowie. Nie będziemy was jednak zanudzać naszym nowym podejściem czy stanowiskami, skoro interesuje Was tylko jedno - spolszczenia. A na dobry początek zamierzamy opublikować jeden projekt, powrócić do prac nad innym i nie tylko:
  • Spolszczenie gry Mark of the Ninja zostanie opublikowane jeszcze przed świętami. Zakończyliśmy testy i dopracowujemy ostatnie szczegóły. Data premiery zostanie ujawniona w ciągu najbliższych kilku dni.

  • Z widocznego po prawej stronie panelu "Premiery" zniknęły daty, zaś tytuły projektów zastąpiły loga. To celowe działanie z naszej strony: mimo wyraźnego zaznaczenia, że w panelu tym widniały jedynie daty przewidywane, większość i tak uparcie brała je za obietnice. To z kolei często prowadziło do oskarżania nas o niedotrzymywanie rzekomych terminów.

  • W ciągu ostatnich tygodni do Iron Squadu dołączyło kilku naprawdę świetnych tłumaczy. Cel jest taki, aby zbudować zespół możliwie najmniejszy, ale kompetentny i zgrany, co coraz bardziej nam się udaje. Niedługo powróci specjalny dział, w którym przedstawimy pełny skład grupy.

  • Aktualnie prowadzimy prace nad pięcioma projektami (w tym jeden czasowo wstrzymany), jednak plan jest taki, by docelowo mieć ich na warsztacie maksymalnie trzy. I to może się udać już niedługo, zważywszy na fakt, że dwa projekty są na ukończeniu.

  • Pracujemy nad nowym, autorskim systemem tłumaczenia, tworzonym na wzór popularnego programu OmegaT oraz edytora, z którego korzystaliśmy przy okazji tworzenia polonizacji gry Aion. Pierwsze testy wykazały, że jest on nadspodziewanie efektywny i zamierzamy go dalej rozwijać, by ułatwić prace nad kolejnymi projektami.

  • W ostatnim czasie powstaje coraz więcej zespołów tworzących spolszczenia (jeden z nich założyli zresztą byli członkowie IS). Nie zamierzamy jednak z nikim konkurować ani zaklepywać projektów tylko po to, by inni tego nie zrobili. Dlaczego o tym piszemy? Ponieważ na scenie polonizacji zapanowała ostatnio dziwna moda na wpisywanie do planów gier... które dopiero co zostały zapowiedziane przez producentów... Jak bardzo staralibyśmy się to zrozumieć, tak nam to nie wychodzi. Cóż, widocznie się starzejemy... albo za spolszczenia biorą się coraz młodsi ludzie. My uważamy, że jest wystarczająco dużo gier, aby zawsze znaleźć coś ciekawego, a propozycje możecie składać w specjalnym formularzu.

  • W nawiązaniu do powyższego: spotykamy się też w ostatnim czasie z nasilonymi próbami wprowadzenia Was w błąd od rzekomych "byłych członków IS", którzy posługują się informacjami wyssanymi z palca. Oczywiście, udało nam się zidentyfikować te osoby oraz ich przynależność do jednego z konkurencyjnych zespołów, jednak powstrzymamy się od wdawania się w szczegóły. Zadajemy sobie jednak pytanie: co się dzieje ze sceną polonizacji? Czy tak to teraz musi wyglądać?

  • Polonizacja przygodowej gry The Inner World zniknęła z naszych planów niedługo po zapowiedzi projektu i już raczej nie wróci. Okazało się bowiem, że ten tytuł wzięła na barki jedna z polskich firm wydawniczych, której pracownicy byli tak mili, że skontaktowali się z nami. Piszemy o tym teraz, ponieważ byliśmy zobowiązani do dochowania tajemnicy. I z tego samego powodu nie możemy komentować tej sprawy.

  • Komercyjna odnoga Iron Squadu radzi sobie coraz lepiej. Na przyszły rok szykuje się sporo pracy i, co bardzo ważne, zaczyna ona samoistnie napływać. Pamiętajcie: to, że o czymś nie piszemy, nie oznacza, że nic nie robimy. Naszym celem nie jest chwalenie się każdą podpisaną umową czy wysyłanie ofert do kogo popadnie, jak to często czynią konkurencyjne zespoły.

  • Po zakończeniu prac nad Mark of the Ninja zamierzamy reaktywować projekt polonizacji gry Borderlands 2. Ułatwi to nowe podejście do tematu: więcej tłumaczy i lepsi pod względem umiejętności, regularne korekty oraz możliwość publikowania przedpremierowych wersji testowych. Do tej pory ten projekt prowadzony był po prostu źle, co chcemy naprawić.

  • Warto polubić nasz profil na Facebooku, bo możecie spodziewać się tam zwiększonej aktywności w przyszłości. Bywa, że pojawia się tam coś prędzej niż na stronie, więc tym bardziej zachęcamy.
To są oczywiście tylko ogólniki, którymi chcemy Wam przekazać, że cały czas pracujemy. Czasem długo milczymy, ale to nie oznacza, że nic się nie dzieje. Więcej na temat konkretnych spraw napiszemy w najbliższym czasie.

Gra Contrast kolejnym projektem zespołu Iron Squad

ProjektyPamiętacie zagadkę sprzed kilku dni? Hasłem, które należało odgadnąć, był tytuł gry Contrast - naszego nowego projektu. W tym niecodziennym konkursie zwyciężył pan Jakub Szymczak, któremu całe zadanie zajęło około 40 minut. Zgodnie z danym słowem otrzymał on od nas klucz Steam na grę Anna: Extended Edition w polskiej wersji językowej autorstwa Iron Squad, a w niedalekiej przyszłości także przedpremierowy dostęp do polonizacji omawianego w tym newsie tytułu.

Ale czym właściwie jest Contrast i dlaczego zdecydowaliśmy się podjąć tego projektu? Najważniejszy powód jest taki, jak zawsze: jej oryginalność. Każdy z nas pragnie zdobyć jak najwięcej doświadczenia na tym, co robimy, dlatego za każdym razem dobieramy takie tytuły, które wyróżniają się na tle pozostałych. A Contrast z pewnością taki jest. To logiczna gra platformowa utrzymana w stylistyce wodewilu i dość niespotykanym sposobie prowadzenia rozgrywki. Polega ona bowiem na tym, że sterujemy postacią w pełnym 3D (widok zza pleców), jednak nasza postać posiada umiejętność przeobrażania się w cienie, przez co rozgrywka zmienia się w tradycyjną dwuwymiarową platformówkę. Możecie to zaobserwować na zamieszczonym poniżej nagraniu. Klimat doskonale podkreśla soundtrack - przyjemny jazzik.


W dniu ujawnienia tego projektu, zadano nam pytanie "czy gra posiada fabułę?". Otóż, posiada, i to ciekawą. Jest w niej sporo sytuacji, które śmieszą, ale też takie, które zmuszają do refleksji. Mimo że gra Contrast przedstawia dość wyimaginowany świat, to porusza jakże ludzki temat nieszczęśliwego dzieciństwa. Jej głównymi bohaterkami są dwie dziewczynki: Didi, której matka została niedawno zamordowana, a ojciec nie wykazuje zbytniego zainteresowania córką; oraz starsza Dawn, która zobowiązuje się do zmiany wydarzeń z przeszłości, by naprawić sytuację rodzinną młodszej bohaterki.

Projektem polonizacji kieruje Jakub "QooBooS" Drozdek - wieloletni członek Iron Squad, którego możecie kojarzyć dzięki projektowi Aion. Docelowo w prace zostanie zaangażowanych dwóch tłumaczy wybranych spośród tych, którzy nie mają aktualnie przydzielonych żadnych zadań.

Mark of the Ninja - Spolszczenie gry Contrast od Iron Squad 01 Mark of the Ninja - Spolszczenie gry Contrast od Iron Squad 02 Mark of the Ninja - Spolszczenie gry Contrast od Iron Squad 03 Mark of the Ninja - Spolszczenie gry Contrast od Iron Squad 04

Nowe zdjęcia z polskiej wersji gry Mark of the Ninja

ProjektyPolonizacja gry Mark of the Ninja jest projektem pełnym kontrastów: z jednej strony strony wydaje się niewielką produkcją, a po bliższym przyjrzeniu okazuje się, że zawiera naprawdę sporo tekstu. Tak samo z początku wydawało nam się, że będzie to prosty projekt, a okazało się wprost przeciwnie. Co rusz napotykamy na problemy, które powodują, że wciąż nie jesteśmy zadowoleni z efektów. Dobra wiadomość jest jednak taka, że testy lingwistyczne powoli dobiegają końca.

Większość testerów ukończyła już grę, a zgłoszone przez nich poprawki zostały wprowadzone. Na dzień dzisiejszy dysponujemy już dziewiątą betą, która wymaga jeszcze tylko kilku szlifów oraz upewnienia się, że wszystko działa, jak należy. Wiemy, że projekt bardzo się dłuży, ale musicie zrozumieć jedno - robimy to w swoim wolnym czasie. Każdy z nas ma swoje życie, w którym na co dzień zajmuje się sprawami znacznie wyższej wagi i nie zrezygnuje z niego dla zajęć typowo hobbystycznych. Drugą sprawą jest fakt, że w ostatnich miesiącach zachodzą w Iron Squad duże zmiany personalne i systemowe, których nie zauważycie, ale na pewno będą miały wpływ na szybkość i sposób prowadzenia prac. Możemy zdradzić, że jedną z tych rzeczy jest zupełnie nowy, autorski program do zarządzania tłumaczeniami, który zostanie przetestowany w najnowszym projekcie - polonizacji gry Contrast.

A żeby nie być gołosłownymi - nasza galeria została uzupełniona o kilka świeżutkich zdjęć z gry.

Mark of the Ninja - Spolszczenie gry od Iron Squad 01 Mark of the Ninja - Spolszczenie gry od Iron Squad 02 Mark of the Ninja - Spolszczenie gry od Iron Squad 03 Mark of the Ninja - Spolszczenie gry od Iron Squad 04

Zgadnij tytuł nowego projektu Iron Squad!

Iron SquadZ przyjemnością informujemy, że rozpoczęliśmy prace nad zupełnie nowym projektem. Jednak ta zapowiedź będzie inna od tych, do których Was przyzwyczailiśmy. Otóż, tym razem sami będziecie musieli odgadnąć tytuł gry... Zasady są bardzo proste, jednak wymagają cierpliwości i poświęcenia kilku minut. Pierwsza osoba, która przebrnie przez to zadanie, otrzyma od nas klucz Steam na grę Anna: Extended Edition w polskiej wersji językowej oraz przedpremierowy dostęp do polonizacji niezapowiedzianego tytułu.

Waszym zadaniem jest ułożenie rozsypanych puzzli w spójną całość, która utworzy zdjęcie polonizowanej przez nas gry. Kolejnym krokiem jest odgadnięcie tytułu tejże produkcji. Wygra jednak ten, kto pierwszy prześle nam zrzut ekranu (poprzez prywatną wiadomość na facebooku) z ułożonymi puzzlami oraz wpisze poprawny tytuł w tym miejscu. Oczywiście, po odgadnięciu zagadki ustosunkujemy się do Waszych pytań i niedługo potem zamieścimy pełną zapowiedź projektu. Śpieszcie się, bo zadanie jest naprawdę proste do odgadnięcia. A dla ułatwienia dodamy jeszcze, że gra miała swoją premierę tej jesieni.


Rozpoczęliśmy testy spolszczenia gry Mark of the Ninja

ProjektyZ przyjemnością informujemy, że po wielu bataliach z czcionkami, w końcu udało nam się rozpocząć testy spolszczenia gry Mark of the Ninja. To ostatni etap w tworzeniu polonizacji, który jednak bardzo opóźniał się ze względu na liczne problemy z wyświetlaniem polskich znaków diakrytycznych. Wierzcie nam, że nawet tak drobna rzecz potrafi przyprawić o ból głowy, więc wykażcie się cierpliwością. Zdajemy sobie sprawę, że prace trwają już naprawdę długo, ale nie przeskoczymy spraw związanych z życiem codziennym.

W testach biorą już udział trzy osoby, a są: to Krystian "Len" Machnik (jako kierujący testami i cały projektem), Piotr "dero" Zych oraz Adam "ARKaM" Miłosz, lecz docelowo będzie zaangażowanych 5 testerów. Wszystko po to, by wychwycić możliwie najwięcej błędów, które przecież każdy z nas może popełnić. Jednak końcowy efekt już Wy ocenicie, miejmy nadzieję, jak najprędzej.

Mark of the Ninja - Spolszczenie gry

Mark of the Ninja to dwuwymiarowa platformówka z elementami skradankowymi, za którą odpowiada studio Klei Entertainment znane za sprawą popularnego Shanka. Jak nietrudno wywnioskować z tytułu tej produkcji, gracz wciela się w wojownika ninja, który niepostrzeżenie przemyka na terytorium przeciwnika, by efektownie się z nim rozprawić, nie wzbudzając przy tym alarmu. Gra zdobyła wiele pochlebnych opinii zarówno graczy, jak i recenzentów zdobywając przy tym często maksymalne noty.

PGA 2013 - IMGN.pro, Iron Squad i wiele innych...

Iron SquadKto nie był na Poznań Game Arena, ten niech żałuje! Tegoroczne targi zgromadziły 41 200 graczy, którzy niejednokrotnie wychodzili z kartonami gier. Z naszego punktu widzenia najważniejsza była jednak prezentacja firmy IMGN.pro, jej projektów oraz planów na przyszłość. A wierzcie nam, że jeszcze niejednokrotnie o nich usłyszycie. Oj, będzie się działo! Szczegóły poznacie w dalszej części newsa.


Jeśli jeszcze nie wiecie, IMGN.pro to nasz partner, z którym współpracujemy niemalże od czasu powstania tej firmy. Jedną z głównych osób obsługujących ich stoisko był zresztą Krystian "Len" Machnik - szef Iron Squadu, który służył pomocą i odpowiadał na Wasze pytania przez bite 3 dni. Można się śmiać, ale na koniec miał tak zdarte gardło, że nawet jego dziewczyna nie poznała go po głosie... W ostatni dzień do pomocy przyłączył się Piotr "dero" Zych (tłumacz IS), a wokół kręcił się także Krzysztof "nef" Jercha (programista IS), który zrobił sobie przerwę od pracy nad spolszczeniem Mark of the Ninja.

Wierzcie nam, że wysiłek był wart zachodu. Poznaliśmy masę ludzi i jesteśmy pod ogromnym wrażeniem ich pasji. Rozmowy z osobami, które znają te gry na wylot i widok dzieci skaczących z radości - coś wspaniałego. Co więcej, przekonaliśmy się, że sporo osób kojarzy nasz zespół, i to nie tylko gracze, lecz także ludzie z branży gier. Skąd? Nie mamy pojęcia, ale rozmowy z nimi dały nam wiele do myślenia i nieco zmieniły nasz punkt widzenia na dalszy rozwój grupy. Wieczorami był z kolei czas na porozmawianie o rozwoju Iron Squadu i planach na przyszłość, obowiązkowo przy piwku.

Poznań Game Arena 2013 - IMGN.pro, Iron Squad Poznań Game Arena 2013 - IMGN.pro, Iron Squad


Wracając do konkretów: na stoisku firmy IMGN.pro mogliście wypróbować grę Euro Truck Simulator 2: Ekspansja Polska (testowana i tłumaczona w zespole Iron Squad) podłączoną do profesjonalnej kierownicy z równie profesjonalnym fotelem. Oprócz tego była też możliwość sprawdzenia w akcji gry Spin Tires, której niesamowicie wierna fizyka zrobiła ogromne wrażenie na graczach. Jej premiera odbędzie się w połowie przyszłego roku (oczywiście, w polskiej wersji językowej). Atrakcje były też dla fanów przygodówek. Kojarzycie Dreamfall: Chapters? Na stoisku IMGN.pro byli jej twórcy z Red Thread Games, którzy przylecieli z Oslo specjalnie na tę okazję. Oprócz tego była szansa poznania Pavla Sebora z SCS Software i zaprezentowano polską grę Kholat opartą na prawdziwych wydarzeniach z 1959 roku, kiedy grupa rosyjskich alpinistów w tajemniczych okolicznościach zginęła na północy gór Ural.

Poznań Game Arena 2013 - IMGN.pro, Iron Squad Poznań Game Arena 2013 - IMGN.pro, Iron Squad

To jednak jeszcze nie wszystko: w trakcie targów wyszło na jaw, że trwają prace nad kolejnymi dodatkami do Euro Truck Simulator 2 oraz powstaje kilka innych gier o tej tematyce (American Truck Simulator, Euro Coach Simulator, Bus Driver 2 i w odleglejszych planach także World of Trucks). Brzmi nieźle już teraz, a jak znamy Łukasza Kubiaka i Bartosza Moskałę (założycieli IMGN.pro), to dopiero się rozkręcają. My, jako zespół Iron Squad, życzymy im dalszych sukcesów i mamy nadzieję, że nasza współpraca będzie coraz lepsza.

Poznań Game Arena 2013 - IMGN.pro, Iron Squad Poznań Game Arena 2013 - IMGN.pro, Iron Squad Poznań Game Arena 2013 - IMGN.pro, Iron Squad Poznań Game Arena 2013 - IMGN.pro, Iron Squad

Tworzymy spolszczenie gry The Inner World

ProjektyMamy dobrą wiadomość dla fanów przygodówek - gra The Inner World będzie po polsku! Jesteśmy niezmiernie szczęśliwi, że możemy pracować nad tak udanym i, przede wszystkim, zabawnym tytułem. Wyjątkowość tej gry zaczyna się już na poziomie warstwy wizualnej - wszystko zostało ręcznie narysowane przez twórców, co jest rzadko spotykaną metodą w dzisiejszych czasach. Podczas rozgrywki nie zabraknie pełnej niespodziewanych zdarzeń opowieści, wielu dziwacznych postaci, świetnego klimatu i sporej dawki humoru.

O tym ostatnim możecie zresztą przekonać się, oglądając zwiastun gry, który przetłumaczyliśmy na język polski specjalnie dla Was (do obejrzenia poniżej). W prace nad spolszczeniem The Inner World zaangażowano kilka osób, w dużej mierze związanych z anulowanym przed miesiącem Aionem. Projektem kieruje zresztą ta sama osoba: Jakub "QooBooS" Drozdek, więc o przyszłość polonizacji możecie być spokojni. Tym bardziej, że wypełni ona sporą lukę, która powstała po trzech innych projektach ukończonych w ciągu ostatniego miesiąca.


Uprzedzając pytania pokroju "Dlaczego ta gra, a nie inna?" - The Inner World po prostu nas zauroczyło. To bardzo niepozorna gra, która wciąga niemiłosiernie i wyróżnia się wspaniałym klimatem. Tym ostatnim przypomina nam zresztą kultowe już Machinarium, więc jeśli lubicie takie klimaty, to lokalizowana przez nas pozycja jest zdecydowanie godna polecenia. Obecnie nie jesteśmy w stanie przewidzieć, kiedy polonizacja będzie gotowa. Powstrzymamy się również od oceń, gdyż rzeczywistość często lubi weryfikować plany.

The Inner World to dwuwymiarowa przygodówka point'n'click o niecodziennym klimacie. Akcja została osadzona w dziwacznej krainie Aposia, znajdującej się głęboko pod powierzchnią Ziemi. Jej istnienie uzależnione jest od tryskających z trzech fontann boskich wiatrów, które zapewniają odpowiednią cyrkulację powietrza. Jednak z nieznanych przyczyn fontanny wysychają jedna po drugiej. I tu do działania przystępuje główny bohater - Robert, nowicjusz w centrum ds. nieoczekiwanych zdarzeń. Zadaniem gracza jest eksplorowanie lokacji i rozwiązywanie licznych zagadek, których zrozumienie wymaga umiejętności logicznego myślenia. Cechą, która wyróżnia The Inner World spośród innych przedstawicieli tego gatunku, jest humor. Gwarantujemy, że niejednokrotnie uśmiejecie się podczas rozgrywki.

The Inner World - Spolszczenie gry od Iron Squad 01 The Inner World - Spolszczenie gry od Iron Squad 02 The Inner World - Spolszczenie gry od Iron Squad 03 The Inner World - Spolszczenie gry od Iron Squad 04