Iron Squad »

Iron Squad - Podsumowanie 4-letniej działalności


4 urodziny Iron Squad
Czyli 1461 dni w 960 wyrazach





Mijają 4 lata od założenia grupy Iron Squad. Tylko i aż 4 lata. Z jednej strony to wcale nie dużo. Może to dziwne, ale dziś nie byłoby szans na utworzenie takiej grupy, jaką jest IS. Dziś, zanim coś zrobię dokładnie ocenię czas potrzebny na ukończenie danego projektu, ilu ludzi do pomocy mi potrzeba i upewnię się, że potrafię poradzić sobie z każdym elementem gry. 4 lata temu nie myślałem o tym. Jakby nigdy nic, 30 grudnia wziąłem się za tłumaczenie pomimo faktu, że… potrafiłem tylko edytować pliki EDT zawierające większość tekstów. Mało tego, przez długi czas pomagała mi tylko jedna osoba – Szadou. Kilka dni po rozpoczęciu pierwszego projektu do zespołu dołączyli jeszcze Ko5ma i Scooly, ale ten pierwszy nie zdążył nic zrobić zanim kontakt całkowicie się urwał, a drugi przetłumaczył tylko 1 plik zanim odszedł po 4 miesiącach.





Tym pierwszym projektem była gra Jagged Alliance 2: Urban Chaos. Amatorska modyfikacja zagranicznej grupy JA2MOD Squad, której po dziś dzień nie pokonała żadna inna. I to mimo, że kiedy tworzono UC, nie było nawet dostępu do kodu źródłowego JA2. Modyfikacja nie tyle, co najlepsza, ale także największa. Raczej kiepski materiał na pierwszy projekt, lecz jak wspomniałem na początku, wtedy o tym nie myślałem. W kolejnych miesiącach do zespołu dołączyły kolejne osoby, m.in. Khotar (który potem jeszcze dwa razy odchodził i wracał) oraz Fyfek. Ta druga postać dokonała rzeczy, która przyprawiała o zawroty głowy wszystkich naszych poprzedników – wprowadził polskie literki. Ich dodawanie nie było wygodne, ale przynajmniej mogliśmy wreszcie pokazać innym to, co zrobiliśmy. 23 maja 2005 roku zaprezentowaliśmy światu nasz projekt oraz grupę, która do tej pory oficjalnie nie istniała. To był dla nas moment przełomowy, do IS zgłosiło się mnóstwo ludzi. Data premiery przesuwana była przez wiele miesięcy aż w końcu zatrzymała się na 12 kwietnia 2006r.





A rok 2006 nie był dla nas dobry. Po blisko półtorarocznej współpracy ze stroną Liberate Arulco, postanowiliśmy przenieść się na Jagged Alliance Center. To była jedna z najlepszych decyzji, jakie podjęliśmy, choć przystosowanie się do nowych warunków znacznie spowolniło prace nad naszym nowym projektem – polonizacją Jagged Alliance 2: Vietnam SOG ’69. Modyfikacja znacznie mniejsza, więc i prace miały trwać znacznie krócej. Tak też się stało – popularny SOG ’69 zajął nam 11 miesięcy, ale to i tak znacznie więcej niż pierwotnie zakładano. Modyfikacja mniejsza, więc i mniejszą popularnością się cieszyła. Co ciekawe, jeszcze przed premierą, rozpoczęliśmy prace nad trzecim projektem – polonizacją Jagged Alliance 2: Renegade Republic. Modyfikacji, która… wciąż była w produkcji, co bardzo wyraźnie odbiło się na dacie premiery przesuwanej przez rok. Renegade Republic nazywany był następcą JA2: Urban Chaos. Projekt miał nam przynieść równie duże zainteresowanie, ale ostatecznie sama modyfikacja okazała się nie tak dobra w wyniku czego, polonizacja cieszyła się jeszcze mniejszym zainteresowaniem. Swego czasu chcieliśmy powrócić do naszego pierwszego projektu za sprawą konwersji Urban Chaos na moda 1.13. Ale ta, jak wiadomo, po dziś dzień nie została utworzona więc i nam nie pozostawało nic innego.




„Iron Squad to nie tylko polonizacje…”


Ale cofnijmy się jeszcze o kilka miesięcy wstecz. Na forum trwa ożywiona dyskusja – czym jest Projekt X? Roboczy tytuł naszego czwartego projektu, który 28 czerwca 2007r. doczekał się pierwszej oficjalnej zapowiedzi. Zgodnie z oczekiwaniami, była to autorska modyfikacja grupy. Iron Squad zrobiło to w swoim stylu, czyli inaczej niż wszyscy. W dniu zapowiedzi opublikowano teaser modyfikacji nad którym prace trwały od miesiąca. Autorem był Lisiec, który do grupy dołączył nieco wcześniej. Przyjemnie było oglądać kolejne, coraz dłuższe wersje filmiku, który ostatecznie wzbudził ogromne zainteresowanie wśród fanów serii Jagged Alliance. Nie tylko w Polsce, ale i na świecie. Śmiem twierdzić, że w dniu zapowiedzi, nasz projekt popularnością przebił wszystkie inne modyfikacje, nad którymi aktualnie prowadzono prace. Bardzo dobrym argumentem na potwierdzenie tego faktu są newsy na wielkich komercyjnych (i nie tylko) serwisach.

Prace nad projektem wciąż trwają, zainteresowanie cały czas utrzymuje się na wysokim poziomie, co jeszcze bardziej zachęca do pracy. Kiedy projekt zostanie opublikowany? Trudno to przewidzieć, naprawdę sporo zostało do zrobienia.



Iron Squad w 2009...
„To, co nas stworzyło, teraz może nas zabić.”


Obecnie prowadzimy prace nad pięcioma projektami. W tym jedną polonizacją, nad którą prace rozpoczęto bardzo niedawno, bo 7 grudnia 2008r. Kolejna polonizacja jest Wam dobrze znana. To pierwsza część serii Jagged Alliance. Liczymy, że zagrają w to także ludzie, którzy nie są starymi wyjadaczami, a swoją przygodę zaczynali od Jagged Alliance 2 :) Mamy nadzieję, że dwa tajemnicze projekty nad którymi prowadzimy prace również spodobają się Wam. Ale wracając do Jagged Alliance 1 PL. Liczymy, że premiera zaplanowana na luty (akurat na ferie) dojdzie do skutku. Jeśli chodzi o kolejne projekty to powinny pojawić się kolejno na przełomie marca i kwietnia, a nasz najnowszy – prawdopodobnie na wakacje.

A co potem? Ci, którzy byli na ostatnim czacie poświęconym polonizacji JA1, zapewne wiedzą. Na rok 2009 zaplanowaliśmy częściowe odejście od sceny Jagged Alliance. Częściowe, ponieważ wciąż prowadzone będą prace nad JA2: Last Stand. Ale jeśli chodzi o polonizacje to naszym priorytetem staną się inne gry, z poza serii JA. Do tego czynu zmusiło nas wiele czynników, ale największy miało słabnące zainteresowanie kolejnymi spolszczeniami. Nie wiemy jak to będzie wyglądało przy okazji naszych kolejnych projektów, lecz nie spodziewamy się nagłego wzrostu zainteresowania. My również żałujemy, ale na pocieszenie przypominamy, że zanim to nastąpi – będziecie mieli okazję jeszcze zagrać w 4 gry z serii Jagged Alliance w polskiej wersji językowej! ;) Pozostałych planów naszej grupy zdradzić nie możemy. Ale jeśli się powiodą to będzie to naprawdę wielki przełom.




A na koniec...


A żeby nie było, że nie pokazujemy nic nowego, poniżej umieściliśmy 3 zupełnie nowe zdjęcia z Jagged Alliance PL. Wyraźnie widać, że są jeszcze angielskie słowa. To dlatego, że w JA1, w przeciwieństwie do JA2, sporo pojedynczych słów zapisanych jest w plikach graficznych za które weźmiemy się kiedy tylko proces tłumaczenia tekstów dobiegnie końca... a to już niedługo.




5-lecie zespołu Iron Squad >>>

Brak komentarzy
Komentarze
  • Jeszcze nikt nie skomentował tego materiału.
    Możesz być pierwszy!

Nick: 

Przeczytaj regulamin komentarzy. Masz pytanie? Napisz na naszym forum.